Muzealnictwo i kolekcjonerstwo
1.1 Brzdąc w Muzeum. Moja pierwsza wizyta w Muzeum. | |||
| Zajęcia przeznaczone są przede wszystkim dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Poprzez zabawę oraz poznanie zmysłowe wybranych eksponatów, dzieci dowiedzą się, co to jest: zabytek, reprodukcja, dzieło sztuki, eksponat, kopia czy kolekcja. Postaramy się, aby zrozumiały w zarysie, w jakich okolicznościach i kiedy powstało Muzeum, kto w nim pracuje oraz dlaczego i kto je odwiedza?
| ||
Muzeum | Zabawa interaktywna Prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
Archeologia
1.2. Archeolog – praca w terenie i gabinecie | |||
| Na lekcji dzieci dowiedzą się, czym zajmuje się archeologia i archeolog. Poznają również kolejne etapy jego pracy oraz zapoznają się z dokumentacją z wykopalisk – rysunkami i zdjęciami. Opowiemy także do kogo należą zabytki archeologiczne, czym są artefakty oraz dlaczego skarby nie zawsze są ze złota.
| ||
Muzeum | Prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
1.3. Czy garnki same rosną w ziemi? Od gliny do garnka | |||
| Na zajęciach dzieci wraz z archeologiem prześledzą kolejne etapy powstawania naczyń od masy ceramicznej aż do wypału. Zaprezentowane zostaną różne typy naczyń, a następnie uczestnicy samodzielnie spróbują wykonać garnki przy pomocy najstarszych technik kształtowania naczyń glinianych. | ||
Muzeum | Prezentacja multimedialna Warsztaty garncarskie | Grupa: do 30 osób | 60 min |
Historia i sztuka dawna
1.4. Ginące zawody - Historia rzemiosła | |||
| Prelekcja obejmująca przedstawienie ginących zawodów. W sposób łatwy i przystępny dzieci dowiedzą się, jakie zawody niegdyś uprawiano zarówno na wsi jak i w miastach. Nie wszystkie z omawianych zawodów przetrwały po dzień dzisiejszy. W ramach prelekcji zabawa w formie quizu. | ||
Muzeum | Quiz Prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45-60 min |
1.5. I Ty możesz zostać wynalazcą! Sylwetka Paula Nipkowa. | |||
| Zajęcia muzealne skoncentrowane na jednej z najważniejszych historycznych postaci Lęborka. Dzieci dowiedzą się, kim był Paul Nipkow, gdzie chodził do szkoły oraz dlaczego tak trwale zapisał się w światowej historii techniki. Będą mogły także same uruchomić tarcze Nipkowa i zwiedzić aranżacje podobnego gabinetu, w którym być może pracował. Dużo zdjęć, ilustracji oraz krótki pokaz związany z historią telewizji i kina.
| ||
Muzeum | Zwiedzanie Gabinetu Nipkowa Prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45-60 min |
1.6. Szeregowiec Wojtek – o misiu, który poszedł do wojska | |||
| Prelekcja, na której słuchacze poznają historię niedźwiedzia brunatnego, które w 1942 roku trafił do 2 Korpusu Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie gdzie dosłużył się stopnia szeregowca. Brał udział m.in. w walkach o Monte Cassino. Jego losy zostaną opowiedziane w kontekście losów polskich sił zbrojnych tworzonych w Palestynie czyli tzw. Armii Andersa. | ||
Muzeum | Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | ok. 60 min |
Etnografia
1.7. Zagadki z kaszubskiej chatki | |||
| Rozwiązywanie wszelkiego rodzaju zagadek, w dawnych czasach, było popularną formą spędzania wolnego czasu. Lekcja muzealna polega na odgadywaniu wierszowanych zagadek w których ukryte są przedmioty znajdujące się w przestrzeni muzealnej | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy etnograficznej Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
1.8. Dlaczego flądra ma krzywy pyszczek? | |||
| Lekcja muzealna oparta na starej, kaszubskiej legendzie opowiadającej historię Morza Bałtyckiego. Lekcji towarzyszy karta pracy, która przybliża znajomość podstawowych słów kaszubskich. | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy etnograficznej Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
1.9. Kogutek, kodra i leluje – folk design w wycinance ludowej | |||
| Lekcja muzealna poświęcona historii wycinanki w Polsce. Opowiada o najbardziej typowych wzorach i kolorach, które pojawiają się w tradycyjnej wycinance ludowej. | ||
Muzeum | Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
1.10. W malowanej skrzyni wiannej, czyli co skrywa kuferek? | |||
| Lekcja opowiada o tradycjach związanych z gromadzeniem wiana. Podczas lekcji dowiemy się co najczęściej wkładano do kuferka, kiedy zaczynano gromadzenie wiana oraz w jakich okolicznościach wiano przekazywano prawowitej właścicielce. | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy etnograficznej Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |