Muzealnictwo i kolekcjonerstwo
1.1 Brzdąc w Muzeum. Moja pierwsza wizyta w Muzeum | |||
| Zajęcia przeznaczone są przede wszystkim dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Poprzez zabawę oraz poznanie zmysłowe wybranych eksponatów, dzieci dowiedzą się, co to jest: zabytek, reprodukcja, dzieło sztuki, eksponat, kopia czy kolekcja. Postaramy się, aby zrozumiały w zarysie, w jakich okolicznościach i kiedy powstało Muzeum, kto w nim pracuje oraz dlaczego i kto je odwiedza? | ||
Muzeum | Zabawa interaktywna Prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
Archeologia
1.2. Archeolog – praca w terenie i gabinecie | |||
| Na lekcji dzieci dowiedzą się, czym zajmuje się archeologia i archeolog. Poznają również kolejne etapy jego pracy oraz zapoznają się z dokumentacją z wykopalisk – rysunkami i zdjęciami. Opowiemy także do kogo należą zabytki archeologiczne, czym są artefakty oraz dlaczego skarby nie zawsze są ze złota. | ||
Muzeum | Prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
1.3. Czy garnki same rosną w ziemi? Od gliny do garnka | |||
| Na zajęciach dzieci wraz z archeologiem prześledzą kolejne etapy powstawania naczyń od masy ceramicznej aż do wypału. Zaprezentowane zostaną różne typy naczyń, a następnie uczestnicy samodzielnie spróbują wykonać garnki przy pomocy najstarszych technik kształtowania naczyń glinianych. | ||
Muzeum | Prezentacja multimedialna Warsztaty garncarskie | Grupa: do 30 osób | 60 min |
Historia i sztuka dawna
1.4. Zgaduj - zgadula | |||
| Zajęcia odbywają się w formie quizu. Dzieci rozwiązują zagadki dotyczące przeznaczenia przedmiotów, których nie zobaczą we współczesnych domach, a które znajdują się na wystawach muzealnych. Lekcja połączona jest ze zwiedzaniem wystawy historycznej (prezentacja, oprowadzanie po wystawie historycznej). | ||
Muzeum | Quiz | Grupa: do 20 osób | 45 min |
1.5. Cudze chwalicie, swego nie znacie. Na tropie legend i symboli | |||
| Zajęcia odbywają się przy interaktywnej mapie Polski, opatrzonej symbolami poszczególnych regionów naszego kraju. Lekcja porusza kwestie symboli charakteryzujących poszczególne miejsca w Polsce jak np. koziołki poznańskie (praca przy mapie). | ||
Muzeum | Prezentacja multimedialna | Grupa: do 20 osób | 45 min |
Etnografia
1.6. Zagadki z kaszubskiej chatki | |||
| Rozwiązywanie wszelkiego rodzaju zagadek, w dawnych czasach, było popularną formą spędzania wolnego czasu. Lekcja muzealna polega na odgadywaniu wierszowanych zagadek w których ukryte są przedmioty znajdujące się w przestrzeni muzealnej | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy etnograficznej Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
1.7. Dlaczego flądra ma krzywy pyszczek? | |||
| Lekcja muzealna oparta na starej, kaszubskiej legendzie opowiadającej historię Morza Bałtyckiego. Lekcji towarzyszy karta pracy, która przybliża znajomość podstawowych słów kaszubskich. | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy etnograficznej Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
1.8. Kogutek, kodra i leluje – folk design w wycinance ludowej | |||
| Lekcja muzealna poświęcona historii wycinanki w Polsce. Opowiada o najbardziej typowych wzorach i kolorach, które pojawiają się w tradycyjnej wycinance ludowej. | ||
Muzeum | Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
1.9. W malowanej skrzyni wiannej, czyli co skrywa kuferek? | |||
| Lekcja opowiada o tradycjach związanych z gromadzeniem wiana. Podczas lekcji dowiemy się co najczęściej wkładano do kuferka, kiedy zaczynano gromadzenie wiana oraz w jakich okolicznościach wiano przekazywano prawowitej właścicielce. | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy etnograficznej Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |