Muzealnictwo i kolekcjonerstwo
2.1. Moja przygoda w Muzeum | |||
| Prelekcja dotyczy ogólnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem muzeów. Opisane zostaną tu główne zadania placówek muzealnych oraz będą wyjaśnione trudne terminy pojawiające się w rzeczywistości muzealnej (np. eksponat, kultura materialna, reprodukcja, dzieło sztuki) | ||
Muzeum w Lęborku | Zwiedzanie wystaw stałych Prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
Archeologia
2.2. Archeolog – praca w terenie i gabinecie | |||
| Na lekcji uczniowie dowiedzą się, czym zajmuje się archeolog. Poznają również kolejne etapy jego pracy oraz zapoznają się z dokumentacją z wykopalisk – rysunkami i zdjęciami. Opowiemy także do kogo należą zabytki archeologiczne, czym są artefakty oraz dlaczego skarby nie zawsze są ze złota. | ||
Muzeum | Prezentacja multimedialna | Grupa: do 20 osób | 45 min |
2.3. Czy garnki same rosną w ziemi? Od gliny do garnka | |||
| Na zajęciach dzieci wraz z archeologiem przesiedzą kolejne etapy powstawania naczyń od masy ceramicznej do wypału. Zaprezentowane zostaną różne typy naczyń, a następnie uczestnicy samodzielnie spróbują wykonać garnki przy pomocy najstarszych technik kształtowania naczyń glinianych. | ||
Muzeum | Prezentacja multimedialna Warsztaty garncarstwa | Grupa: do 20 osób | 60 min |
2.4. Bransolety, kolczyki i paciorki | |||
| Na zajęciach zostaną zaprezentowane różne typy ozdób oraz przykłady biżuterii używanej w pradziejach. Uczniowie dowiedzą się jak i z czego wytwarzano dawne ozdoby oraz jaką pełniły funkcję. Na koniec zajęć samodzielnie wykonają modele z plasteliny próbując zrekonstruować różne ozdoby. | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy archeologicznej Zajęcia plastyczne | Grupa: do 20 osób | 60 min |
2.5. Jakie możliwości poznawcze daje nam archeologia cmentarzysk? | |||
| Na podstawie pozostałości cmentarzysk kultury Pomorza uczniowie zostaną zapoznani z różnicami w obrządkach pogrzebowych. Dowiedzą się, dlaczego badanie cmentarzysk jest kluczem do poznania wielu zagadnień społecznych. Na zajęciach będzie prezentowany materiał archeologiczny pozyskany podczas badań z okolic Lęborka. | ||
Muzeum w Lęborku | Zwiedzanie wystawy archeologicznej Prezentacja multimedialna | Grupa: do 25 osób | 60 min |
Historia i sztuka dawna
2.1. Życie codzienne średniowiecznego miasta na przykładzie Lęborka | |||
| Zajęcia wprowadzające w specyfikę, obyczajowość, prawo i funkcjonowanie typowych miast w na Pomorzu od XIII do XVI wieku. Zostaną poruszone kwestie odnoszące się do architektury gotyckiej, rycerstwa, rzemiosła, dawnego, prawa, religii, pieniędzy, przesądów, etc. Wszystko na przykładzie historii związanej ze średniowiecznym Lęborkiem. | ||
Muzeum Baszta nr 24 | Zwiedzanie wystawy historycznej. Prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
2.2. Krzyżacki system obronny na przykładzie obwarowań miejskich w Lęborku | |||
| Prelekcja muzealna przedstawiająca tematykę dotyczącą Zakonu Krzyżackiego z uwzględnieniem krzyżackich procesów zakładania miast i ich obwarowań. Pierwsza część lekcji przedstawia krótką genezę powstania zakonu oraz drogę zakonu z Ziemi Świętej na Pomorze. Druga część ukazuje najważniejsze wątki budowlane na przykładzie obwarowań miejskich w Lęborku. Zajęcia kończy krzyżówka, utrwalająca wiadomości historyczne. | ||
Muzeum | Prezentacja multimedialna Prezentacja 3D | Grupa: do 15 osób | 45 min |
2.3. Przedwojenny Lębork na pocztówkach i fotografiach | |||
| Zajęcia przybliżą uczestnikom zabudowę przedwojennego miasta, ukazując uliczki, budynki sakralne, użyteczności publicznej i najbardziej charakterystyczne miejsca. (Prezentacja, oprowadzanie po wystawie historycznej). | ||
Muzeum w Lęborku | Prezentacja multimedialna | Grupa: do 15 osób | 45 min |
2.4. Niecodzienna codzienność | |||
| Zajęcia odbywają się w formie quizu. Dzieci rozwiązują zagadki dotyczące przedmiotów niecodziennych. Mało kto pamięta do czego służyła odblaśnica, objaśniacz czy niciak. A to tylko część przedmiotów omawianych podczas lekcji. Zajęcia połączone są ze zwiedzaniem wystawy historycznej (prezentacja, oprowadzanie po wystawie historycznej). | ||
Muzeum w Lęborku |
Prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
2.5. Ginące zawody. Historia rzemiosła i rękodzieła | |||
| Prelekcja ukazująca tematykę związaną z ginącymi zawodami i umiejętnościami, których obecność była nieodzowna w życiu codziennym nie tylko dawnej wsi, ale również miast. Problematyka obejmuje wyjaśnienie pojęcia rzemiosła, pojęcia cechu, wyjaśnienie struktury organizacyjnej oraz poszczególnych praw cechowych. Lekcja będzie objaśniać również wybrane zawody rzemieślnicze. Do prelekcji zostanie dołączony quiz w ramach powtórki materiału | ||
Muzeum | Prezentacja multimedialna Quiz | Grupa: do 20 osób | 45 min |
2.6. Bierzemy przysłowia na tapet! | |||
| Dlaczego pieniądze nie śmierdzą? Gdzie król chodzi piechotą? Tych i innych przysłów często używamy w codziennym życiu, ale czy zawsze używamy ich słusznie i zgodnie z ich prawdziwym znaczeniem? Lekcja pozwoli zrozumieć ich znaczenie, rozjaśni ich pochodzenie i nawiąże do zabytków znajdujących się w zbiorach muzeum. | ||
Muzeum w Lęborku |
Prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
2.7. Skarby starego Lęborka | |||
| Prezentacja najciekawszych muzealiów pozyskanych w wyniku badań archeologicznych prowadzonych w obrębie starego miasta Lęborka. Lekcja przybliży muzealia od średniowiecznych aż po te pochodzące sprzed 1945 roku. | ||
Muzeum w Lęborku | Prezentacja multimedialna, oprowadzanie po wystawie historycznej | Grupa: do 30 osób | 45 min |
Etnografia
2.8. Kaszuby jak malowane | |||
| Prelekcja zawiera ogólne zagadnienia związane z kultura kaszubską. Przedstawione zostaną charakterystyczne cechy regionu – kultura materialna Kaszub, charakterystyczne cechy języka kaszubskiego, muzyka Kaszub, elementy przyrody oraz reprezentatywne miejsca tej części Pomorza. | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy etnograficznej Prezentacja multimedialna | Grupa: do 20 osób | 45 min |
2.9. Zagadki z kaszubskiej chatki | |||
| Rozwiązywanie wszelkiego rodzaju zagadek, w dawnych czasach, było popularną formą spędzania wolnego czasu. Lekcja muzealna polega na odgadywaniu wierszowanych zagadek, w których ukryte są przedmioty znajdujące się w przestrzeni muzealnej. | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy etnograficznej Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
2.10. Dlaczego flądra ma krzywy pyszczek? | |||
| Lekcja muzealna oparta na starej, kaszubskiej legendzie opowiadającej historię Morza Bałtyckiego. Lekcji towarzyszy karta pracy, która przybliża znajomość podstawowych słów kaszubskich. | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy etnograficznej Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
2.11. Kogutek, kodra i leluje – folk design w wycinance ludowej | |||
| Lekcja muzealna poświęcona historii wycinanki w Polsce. Opowiada o najbardziej typowych wzorach i kolorach, które pojawiają się w tradycyjnej wycinance ludowej. | ||
Muzeum | Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |
2.12. W malowanej skrzyni wiannej, czyli co skrywa kuferek? | |||
| Lekcja opowiada o tradycjach związanych z gromadzeniem wiana. Podczas lekcji dowiemy się co najczęściej wkładano do kuferka, kiedy zaczynano gromadzenie wiana oraz w jakich okolicznościach wiano przekazywano prawowitej właścicielce. | ||
Muzeum | Zwiedzanie wystawy etnograficznej Prelekcja, prezentacja multimedialna | Grupa: do 30 osób | 45 min |